Assessment of Physical Fitness Learning Objectives Using the Indonesian Student Fitness Test Instrument For Phase D Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus, A., & Sepriadi. (2021). Manajemen Kebugaran. Padang: Sukabina Press.
Alamsyah, D. A. N., Hestiningsih, R., & Saraswati, L. D. (2017). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kebugaran Jasmani Pada Remaja Siswa Kelas XI SMK Negeri 11 Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal), 5(3), 77–86.
Ani, Y. (2014). Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013. Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan “Implementasi Standar Penilaian Dalam Pelakasanaan Kurikulum 2013,” 742–749.
Ardha, M. A. Al. (2013). Kontribusi Tingkat Kemajuan Pendidikan Jasmani dan Olahraga Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Ujian Nasional Tahun 2011. Jurnal Jurusan Pendidikan Olahraga, 11(2), 52–63.
Arikunto, S. (2021). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Bryantara, O. F. (2016). Faktor yang Berhubungan dengan Kebugaran Jasmani (VO2 Maks) Atlet Sepakbola. Jurnal Berkala Epidemiologi, 4(2), 237–249. https://doi.org/10.20473/jbe.v4i2.2016.237-249
Darmawan, I. (2017). Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Siswa Melalui Penjas. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 7(2), 143–154. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jrnspirasi
Fudin, M. S., & Hariyadi, K. (2022). Tests and Measurements of Hand Ball Attletsin Trenggalek Regency In Preparation for East Java PORPROV 2022. GANDRUNG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 480–490. https://doi.org/https://doi.org/10.36526/gandrung.v3i2.2044
Husaini. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pjok Melalui Prinsip-Prinsip Latihan Frequency, Intensity, Time, Tipe (FITT). Balai Penjaminan Mutu Pendidikan Provinsi Aceh. http://lpmpaceh.kemdikbud.go.id/?p=5198
Kemdikbud RI. (2023). TKSI Kemdikbud. Kemdikbud. http://tksi.kemdikbud.go.id/tksi/fase-4-Fase-D
Kostamo, K., Vesala, K. M., & Hankonen, N. (2019). What triggers changes in adolescents’ physical activity?Analysis of critical incidents during childhood and youth in student writings. Psychology of Sport and Exercise, 45(November 2018), 101564. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.101564
Martins, J., Marques, A., Sarmento, H., & Carreiro Da Costa, F. (2015). Adolescents’ perspectives on the barriers and facilitators of physical activity: a systematic review of qualitative studies. Health Education Research, 30(5), 742–755. https://doi.org/10.1093/HER/CYV042
Muhajir, Sukmiano, Susilo, I., Susanto, E. H., Rahmat, A., & Yustanto, R. D. M. (2021). Panduan Tes Kebugaran Siswa Indonesia (TKSI) FASE D SMP. PPPTK Penjas dan BK Kemendibudristek.
Mustafa, P. S., Winarno, M. E., & Supriyadi, S. (2019). Penilaian Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan pada Sekolah Menengah Pertama Negeri Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(10), 1364. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i10.12845
Nugroho, U. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif Sebagai Pedoman Pelaksanaan Penelitian Pendidikan Jasmani. Grobogan: CV. Sarnu Untung.
Nursena, F. F., & Hamdani. (2019). Survei Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa SMP Negeri 1 Loceret dengan Menggunakan Tes Kebugaran Jasmani Indonesia (TKJI). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(3), 373–378.
Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Castillo, M. J., & Sjöström, M. (2007). Physical Fitness in Childhood and Adolescence: a Powerful Marker of Health. International Journal of Obesity, 32(1), 1–11. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0803774
Pemerintah RI. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan. Direktorat Jenderal Peraturan Perundang-Undangan. www.peraturan.go.id
Pemerintah RI. (2022). Keputusan Kepala Badan Standar Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kemendikbudristek Nomor 033/H/KR/2022 tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka. JDIH Kemendikbudristek.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237 ISSN
Ranti, S., Maidarman, Hermanzoni, & Mardela, R. (2020). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Patriot, 2(4), 1019–1035.
Ricardo Festa, R., Jofré-Saldía, E., Candia, A. A., Monsalves-Álvarez, M., Flores-Opazo, M., Peñailillo, L., Nasri Marzuca-Nassr, G., Aguilar-Farias, N., Fritz-Silva, N., Cancino-Lopez, J., Soto-Sánchez, J., Sepulveda, C., Huerta Ojeda, Á., Núñez-Espinosa, C., Valladares-Ide, D., & Jannas-Vela, S. (2023). Next Steps to Advance General Physical Activity Recommendations Towards Physical Exercise Prescription: a Narrative Review. BMJ Open Sp Ex Med, 9, 1749. https://doi.org/10.1136/bmjsem-2023-001749
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Suhartoyo, T., Budi, D. R., Kusuma, M. N. H., Syafei, M., Listiandi, A. D., & Hidayat, R. (2019). Identifikasi Kebugaran Jasmani Siswa SMP di Daerah Dataran Tinggi Kabupaten Banyumas. Physical Activity Journal, 1(1), 8. https://doi.org/10.20884/1.paju.2019.1.1.1995
Sulistiono, A. A. (2014). Kebugaran Jasmani Siswa Pendidikan Dasar dan Menengah di Jawa Barat. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(2), 223–233. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i2.140
Verboven, K., & Hansen, D. (2021). Critical Reappraisal of the Role and Importance of Exercise Intervention in the Treatment of Obesity in Adults. Sports Medicine (Auckland, N.Z.), 51(3), 379–389. https://doi.org/10.1007/S40279-020-01392-8
Zhang, D., Shi, L., Zhu, X., Chen, S., & Liu, Y. (2023). Effects of Intervention Integrating Physical Literacy into Active School Recesses on Physical Fitness and Academic Achievement in Chinese Children. Journal of Exercise Science & Fitness, 21, 1728–1869. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2023.09.004
DOI: https://doi.org/10.32682/bravos.v11i4.3380
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Muhammad Soleh Fudin
![Creative Commons License](http://licensebuttons.net/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Indexing:
Office:
Kantor Program Studi Pendidikan Jasmani
STKIP PGRI Jombang
Jl. Pattimura III/20 Jombang
E-mail: [email protected]
Homepage : https://ejournal.stkipjb.ac.id/index.php/penjas/index